Nie wyczerpuje ono w żadnym razie całości wiedzy na ten temat, ale zapewne pomoże we względnie krótkim czasie wypromować Twoją stronę w wyszukiwarkach, a zwłaszcza w Google - obecnie najpopularniejszej wyszukiwarce w Polsce i na świecie.
Czy się na tym znam? Niech za odpowiedź świadczy zajęcie 2 miejsca w pierwszym polskim konkursie pozycjonowania msnbetter thangoogle - edycja 2005, czy zajęcie 1 miejsca we francuskim "Concours de positionnement 2006" tiger l’osmose.
Co to jest pozycjonowanie stron internetowych?
Pozycjonowanie stron (SEO - Search Engine Positioning) polega na tym, aby umieścić swoją stronę pośród pierwszych wyników wyświetlanych przez wyszukiwarki, dla najbardziej popularnych słów kluczowych związanych z tematyką naszej witryny. To właśnie ranking stron nadany przez wyszukiwarkę zadecyduje czy znajdzie się tam link do Twojej strony.
Jak działają wyszukiwarki i jak to wykorzystać?
Wyszukiwarki stosują różne metody oceny stron i algorytmy oceniające zaindeksowane strony różnią się w poszczególnych wyszukiwarkach, ale można jednak wyróżnić 3 główne elementy, które brane są pod uwagę:
- popularność strony,
- link popularity,
- budowa i zawartość strony.
Popularność strony mierzona jest przez wyszukiwarki na podstawie liczby wizyt w ciągu określonego czasu oraz czasu spędzonego przez internautę na tej stronie.
Pozycjonowanie strony dla tego parametru polega na umieszczeniu takiego tekstu w tytule strony oraz w jej opisie, aby zdecydowanie zachęcał internautę do kliknięcia naszego linku w wynikach wyszukiwarki i odwiedzenia naszej witryny.
Czas spędzony internauty na stronie zależy oczywiście od tego, czy znajdzie na niej informacje jakie poszukiwał oraz jak bardzo znaleziona treść będzie dla niego interesująca.
Im częściej serwis będzie odwiedzany przez użytkowników wyszukiwarki oraz im dłużej będą oni spędzać na stronie, tym parametr popularności strony w wyszukiwarce będzie rósł i tym wyżej będzie umieszczana strona pośród kolejnych wyników wyszukiwania.
Link popularity
Link popularity to czynnik, który obecnie bardzo mocno decyduje o wysokim notowaniu w wyszukiwarkach. Współczynnik link popularity określa się za pomocą liczby połączeń (liczby linków) prowadzących do danej strony z innych stron oraz wartości tych połączeń.
Założyciele firmy Google (Larry Page i Sergey Brin) rozwięli jeszcze bardziej koncepcję wartościowania linków. Algorytm tej wyszukiwarki nadaje każdej stronie tzw. notę PageRank.
Najbardziej popularnym sposobem zwiększenia link popularity (w Google przy okazji zwiększanie PageRank) jest wymiana łączy (wymiana linków) między stronami www. Jest to pracochłonny proces, ale jeden z najpewniejszych i najbardziej efektywnych.
Od pewnego czasu algorytm Google nie przywiązuje już tak dużego znaczenia dla poziomu PageRank danej strony i można osiągnąć całkiem dobre efekty przy mniejszych poziomach tego wskaźnika. Co jest zatem ważne?
Ważne są linki! Duże ilości linków z innych stron, ale …
… z prawidłowo dobranym anchor textem tych linków.
Staraj się zatem aby linki prowadzące do Twojej strony były linkami tekstowymi, w których anchor text linku zawierał najważniejsze dla Ciebie słowa kluczowe:
<a href="http://www.blablabla.pl/">tu jest właśnie anchor text linka</a>
Ważne jest również, aby linki te znajdowały się na stronach, dla których nota PageRank w Google jest w miarę wysoka, aby strony te zawierały jak najmniejszą ilość linków, a zwłaszcza linków wychodzących oraz aby linki były otoczone jak największą ilością tekstu zbieżnego z tematyką naszej strony, do której linkujemy.
Algorytm Google zwraca coraz mocniejszą uwagę do jakości strony, na której znajduje się link, więc masowe umieszczanie linków na stronach, gdzie jedynym elementem są dziesiątki linków do różnych stron jest kompletnie bez sensu.
Biorąc pod uwagę powyższe, w branży SEO w USA powstaje obecnie koncepcja tworzenie tzw. "presell page", czyli specjalnie stworzonej strony z unikalną (podkreślam: unikalną!) treścią związaną tematycznie z promowaną stroną, na której, w środku tekstu, znajduje się jednen, góra kilka linków. Moc takich linków jest naprawdę spora. Oczywiście strona powinna być zaindeksowana w Google i mieć jakiś przyzwoity poziom PageRank.
Pamiętaj, aby różnicować anchor text linków. Jeśli np. pozycjonujesz stronę dla słowa kluczowego "psy", to kieruj na tę stronę linki z różnych stron np. z frazami: "psy", "psy rasowe", "psy obronne", itd. Na pozycjonowaną stronę można nawet skierować kilka linków, w których nie jest zawarta pozycjonowana fraza. Chodzi o to, aby Google uznał, że pojawiające linki są jak najbardziej naturalne. Zbyt jednorodny anchor linków grozi ich uznaniem za sztucznie tworzone przez pozycjonera (jeden z filtrów algorytmu Google) i spadkiem pozycjonowanej strony w wynikach!
Z mojego doświadczenia wynika, że obecnie lepiej mieć nawet tylko pięć linków z pięciu różnych serwisów (pięć różnych domen) i co najważniejsze, aby te serwisy były położone na pięciu różnych serwerach, których nr IP się różni, niż nawet 5000 linków z jednego serwisu.
Obok wymiany linków, godne polecenia jest również dodawanie swoich wpisów do katalogów z linkami bezpośrednimi. Przy wpisywaniu pamiętaj oczywiście o zawarciu słów kluczowych w tytule strony (anchortext)!
Jeśli chcesz ułatwić sobie zadanie, to na pewno warto zainteresować się automatycznymi systemami wzajemnej promocji stron poprzez wymianę linków tekstowych. W pierwszym polskim systemie - Linkorze, wszystkie strony www w nim zrzeszone, wyświetlały linki do innych stron www z systemu. Są to bezpośrednie linki tekstowe i są one wybierane losowo. Każda strona w systemie otrzymuje określoną ilość punktów zależną od ilości stron zindeksowanych dla danej domeny w Google oraz zależną od poziomu PageRank dla strony głównej serwisu.
W pierwotnej wersji systemu Linkor, linki były zmieniane przy każdym wyświetleniu strony. Niestety, w ostatnim czasie zaobserwować można było, że znaczenie takich linków zmalała, z powodu "uodparniania" się algorytmu Google i innych czołowych wyszukiwarek na tego typu, szybko rotujące linki. Odpowiedzią na to stały się systemy, które zaoferowały "przyklejanie" linków do strony na dłużej, tak, aby odwiedzający stronę robot wyszukiwarki "widział" te same linki przez dłuższy czas. Wtedy siła takich linków znacznie rośnie!
Najbardziej znanym systemem wymiany linków statycznych, jest system Link Vault, w którym każda dodawana strona jest indywidualnie sprawdzana przez moderatora, co zapewnia wysoką jakość całego systemu. Dla każdej strony ustalana jest tematyka i język narodowy, co pozwala uzyskać wysoką zgodność tematyczną wymieniających się linkami serwisów.
Pamiętaj, aby ilość kierowanych linków rozkładać w czasie, tak aby przez dłuższy czas następował regularny, powolny ich przyrost. Na pozycję wpływa bowiem nie tylko ilość linków, ale ich wzrost w czasie:
Dopisek z 2011 r.: Wykorzystaj serwisy społecznościowe!
Obecnie coraz większe znaczenie w pozycjonowaniu mają serwisy społecznościowe (Facebook, Google Plus), w tym wykorzystanie przycisków “Lubię to” oraz “Google +1″.
Przeczytaj kilka porad z FAQ serwisu FanCop na czym to polega. Po zarejestrowaniu w serwisie dostępny poradnik na ten temat. Warto przeczytać!
Optymalizacja budowy strony
Budowa i zawartość strony nie ma już obecnie aż tak decydującego znaczenia przy pozycjonowaniu stron. Warto jednak pamiętać, że wyszukiwarki internetowe nadal zwracają pewną uwagę na:
- częstotliwość słów kluczowych (liczba powtórzeń danego słowa kluczowego),
- gęstość słów kluczowych (procentowy wskaźnik tych słów w strukturze strony),
- pozycjonowanie słów kluczowych (słowa kluczowe powinny znajdować się na początku).
W obszarze <HEAD></HEAD>
Tytuł strony:
<title>Intrygujący tytuł a w nim słowa kluczowe</title>
Tytuł strony jest ważny dla pozycjonowania strony i słowa zawarte w tytule mają nadal dość duże znaczenie. Tytuł powinien być interesujący, ponieważ jest to jeden z widocznych elementów strony.
Tytuł powinien być krótki - max do 75 znaków (najlepiej jednak do 60 znaków razem ze spacjami, tzn. 5 - 6 wyrazów). Słowa kluczowe umieść na początku tytułu. Raczej nie powtarzaj w tytule słów kluczowych, ponieważ niektóre wyszukiwarki mogą uznać to za spam. W tytule staraj się nie używać słów, których nie ma w treści.
Mata Tag Description:
<meta name="description" content="Ciekawy opis strony z zawartymi słowami kluczowymi, który zachęca do odwiedzenia.">
Opis strony ma również jeszcze pewne znaczenie w niektórych wyszukiwarkach. W opisie umieść słowa kluczowe na początku. Nie powtarzaj ich zbyt często (max ilość powtórzeń w zależności od wyszukiwarki, to 2 do 3 razy; powyżej wyszukiwarka może to uznać za spam. Ewentualne powtórzenia koniecznie oddziel innymi wyrazami.
Staraj się stworzyć opis do 150 znaków (łącznie ze spacjami), choć większość wyszukiwarek bierze pod uwagę do 256 znaków. Google ignoruje ten meta tag przy nadawaniu rankingu, ale czasem korzysta z niego, jako źródle opisu strony w wynikach wyszukiwania.
Meta tag zawierający słowa kluczowe:
<meta name="keywords" content="słowo1, słowo2, słowo3">
Meta tag "keywords" Google ignoruje, ale na pewno nie zaszkodzi go umieścić na stronie, ponieważ jeszcze niektóre mechanizmy wyszukiwawcze przywiązują do niego pewną wagę. Wyszukiwarki uwzględniają z reguły do 256 znaków (łącznie ze spacjami).
Należy pamiętać, aby zbytnio nie przesadzać z ilością słów kluczowych w tym meta tagu. Rozsądnie jest tu umieścić do 10 słów kluczowych (najoptymalniejsza długość biorąc pod uwagę wymagania różnych wyszukiwarek wynosi od 75 znaków do 128 znaków - razem ze spacjami).
Nigdy nie powtarzaj tu słów kluczowych. To co jest możliwe i akceptowane przez wyszukiwarki, to powtórzenie tych samych słów w różnych frazach, ale nie częściej niż 3 razy.
Najważniejsze dla Ciebie słowa kluczowe umieść na początku. Nie umieszczaj w tym meta tagu słów kluczowych, które nie występują w treści strony.
W obszarze <BODY></BODY>
Nagłówek strony:
<h1>Tekst nagłówka wraz ze słowami kluczowymi</h1>
Używaj nagłówków, ponieważ to pomaga w pozycjonowaniu stron w wyszukiwarkach. Szczególnie duże znaczenie ma tu nagłówek najwyższego rzędu, czyli <h1></h1>.
Staraj się, by nagłówki były krótkie i nigdy nie powtarzaj w jednym nagłówku tych samych słów kluczowych. Nagłówek <h1></h1> staraj się najlepiej umieścić zaraz na samym początku obszaru <body></body>.
Adres łączy:
np.: <a href="słowokluczowe.html">…
Anchor text w linkach wewnętrznych.
Wszystkie linki wewnętrzne, które kierujesz na daną podstronę swojego serwisu wyposażaj we właściwy anchor text:
np.: <a href="strona.htm">słowo kluczowe</a>
Tagi Alt:
alt="słowa kluczowe zawarte w opisie obrazka"
Jeśli masz na swojej stronie grafikę, to użyj znacznika alt do ich opisu (najlepiej jedno krótkie zdanie ze słowami kluczowymi).
I oczywiście sam tekst umieszczony na stronie z zawartymi słowami kluczami.
Najważniejsze słowa kluczowe umieść przynajmniej jeden raz w wytłuszczeniu <b>słowo kluczowe</b> i wyróżnieniu <i>słowo kluczowe</i>.
Z różnych badań nad wyszukiwarkami wynika, że gęstość występowania słów kluczowych w treści dokumentu nie powinna przekraczać 5% wszystkich słów kluczowych zawartych na stronie. Powyżej tej wartości wyszukiwarki mogą uznać to za przejaw spamowania.
Gęstość słów kluczowych dla Twojej strony możesz określić np. na Widexl Meta Tag Analyzer.
Pamiętaj, że nie ma sensu utykanie na siłę słów kluczowych na stronie. To co teraz naprawdę decyduje o sukcesie w pozycjonowaniu, to zorganizowanie jak największej ilości wysokiej jakości linków z właściwym anchor textem, skierowanych na promowaną stronę z podobnych tematycznie serwisów. To teraz główna "tajemnica" pozycjonowania .
Pamiętaj, aby wykorzystać coraz większy wpływ przycisków “Lubię to” i “+1 Google”. Tu znajdziesz informacje, jak to działa.
Dodatkowe porady
Nie używaj ramek <frames> do budowy swojej strony WWW ponieważ niektóre wyszukiwarki nie radzą sobie dobrze z indeksacją takich stron.
Optymalizuj jedną podstronę dla 1, 2, góra 3 wyrazów lub fraz (mówię o bardzo konkurencyjnych słowach kluczowych). Trudno jest dobrze spozycjonować stronę dla większej ilości słów kluczowych. Lepiej znaleźć się bardzo wysoko dla 1 - 2 ważnych dla nas słów lub fraz niż daleko dla wielu.
Dla każdej kolejnej podstrony swojego serwisu stwórz inny tytuł strony <title></title>, w którym umieścisz np. 2 najważniejsze słowa kluczowe (występujące na tej stronie). Odmienność dla każdej kolejnej podstrony dotyczy również meta Description i Keywords.
Nie pakuj słów kluczowych do komentarzy <!– słowa kluczowe –>, ukrytych warstw, itd., bo i tak Google to zignoruje, a nawet możesz w innych wyszukiwarkach dostać za to bana.
Wybierz dla siebie słowa kluczowe, które najlepiej opisują Twoją stronę i sprawdź, jak często dane słowo kluczowe jest poszukiwane przez internautów. Przydatne narzędzie do sprawdzania tego typu informacji znajduje się np. na stronie www.keyworddiscovery.com.
Sprawdź tam, czy wybrane przez Ciebie słowa kluczowe, lub frazy są popularne wśród polskich internautów. Nie ma sensu przecież pozycjonować strony dla słów, których nikt nie wpisuje do wyszukiwarki, prawda?
Przy bardziej rozbudowanych serwisach stwórz mapę stron, która pomoże sprawniej indeksować poszczególne podstrony przez roboty wyszukiwarek. Zainteresuj się też Google Sitemaps, zwłaszcza w większych serwisach, o dużej ilości dynamicznie tworzonych stron.
Polecane miejsca w sieci
Koniecznie odwiedź Forum Pozycjonowanie i Optymalizacja. To miejsce, gdzie możesz spotkać najlepszych specjalistów z branży polskiego SEO.
Zaprezentowane powyżej informacje powinny wystarczyć do wypozycjonowania dowolnej strony na nawet średnie trudne frazy. Jeśli jednak nie czujesz się na siłach zająć się optymalizacją i pozycjonowaniem serwisu, skontaktuj się z firmą, która zajmie się zwiększeniem oglądalności strony za Ciebie.
Źródło: web-marketing.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz