Nierówności cyfrowe. Przypadek Facebooka
Czy Afroamerykanie częściej korzystają z Facebooka? Czy to, co robimy na Fb, jest uzależnione od płci? Reynol Junco z Purdue University w Stanach Zjednoczonych analizuje różnice w korzystaniu z tego popularnego medium.
„Nie korzystasz z Facebooka? Nie istniejesz.” – głosi nowe przysłowie młodych. Badania przeprowadzone przez EDUCAUSE Center for Applied Research ujawniają się, że ta wszechobecność nie jest złudzeniem – 90% studentów korzysta z tego serwisu, a 58% wchodzi tam kilka razy dziennie. Studenci regularnie korzystający z Facebooka raportują spędzanie na portalu średnio 1 godziny i 40 minut dziennie.„Pokolenie Internetu” bardzo chętnie adaptuje różnorodne nowinki technologiczne, a na uczelniach studenci mają dostęp do komputerowych laboratoriów i innych wirtualnych zasobów akademickich. Jednak, jak twierdzi Junco zajmujący się technologiami społecznościowymi i badaniem społeczności Facebooka oraz Twittera, pod względem umiejętności posługiwania się komputerem czy częstotliwością korzystania z telefonu komórkowego, występują znaczne dysproporcje. Według naukowca zależy to głównie od płci, rasy i statusu socjoekonomicznego. Takie nierówności nazywane są „nierównościami cyfrowymi” (ang. digital inequalities; m.in. Junco, Merson, & Salter, 2010; Kaiser Family Foundation, 2004). Junco zauważa, że o ile przybywa badań dotyczących nierówności w ogóle, o tyle wciąż mało mówi się o nierównościach w użytkowaniu nowych technologii.
Wyniki pokazują, że ilość czasu spędzanego na Facebooku nie zależy od płci, rasy czy statusu socjoekonomicznego. Jednak czynności wykonywane na tym portalu są znacznie bardziej zróżnicowane.
Kobiety są skupione na komunikowaniu się i
budowaniu relacji – postują, tagują i przeglądają zdjęcia, komentują
więcej niż mężczyźni. Wprawdzie czynności te na pierwszy rzut oka wydają
się nie mieć nic wspólnego z podtrzymywaniem relacji, to w istocie są
źródłem wiedzy o innych i dostarczają informacji o sieciach społecznych,
sprzyjając budowaniu społecznego kapitału.
Afroamerykanie rzadziej
tagują zdjęcia, a także sprawdzają, co słychać u znajomych. Co ciekawe,
im wyższy status socjoekonomiczny użytkownika, tym częściej wysyła on
wiadomości, komentuje, taguje i przegląda zdjęcia, a także sprawdza, co u
znajomych i tworzy wydarzenia.
Autor: Lilianna Jarmakowska - Kostrzanowska
badania.net
Starsze badania Junco, a także Muscanella i Guadagno (2011) na temat „nierówności cyfrowych” pokazują:
- kobiety i biali studenci dwa razy częściej posiadają telefon komórkowy niż mężczyźni i studenci pochodzenia afroamerykańskiego,- bardziej zamożni studenci trzy razy częściej mogą pochwalić się telefonem komórkowym od swoich mniej zamożnych kolegów,
- kobiety częściej wysyłają wiadomości tekstowe za pośrednictwem sms niż mężczyźni,
- studenci pochodzenia afroamerykańskiego częściej niż studenci innych nacji wysyłają wiadomości sms i rozmawiają przez telefon komórkowy,
- częściej korzystają z Facebooka studenci, których rodzice ukończone studia wyższe w porównaniu ze studentami, których rodzice nie mają tytułu zawodowego,
- niektóre aktywności na Facebooku są pozytywnie powiązane ze średnią ocen (np. sprawdzenie co słychać u znajomych lub przesyłanie linków),
- kobiety częściej niż mężczyźni umieszczają na Facebooku posty i zdjęcia, wysyłają wiadomości, zapraszają innych do znajomości.