poniedziałek, 18 listopada 2013

Seks- jakość czy ilość?

Wnioski z badań przeprowadzonych przez dr. Tima Wadswortha są jednoznaczne – seks jest jak dochód, nie wystarczy, że nadążamy za Kowalskimi, prawdziwą satysfakcję daje nam poczucie, że jesteśmy od nich lepsi. Wadsworth rzuca nowe światło na czynniki wpływające na życiową satysfakcję. Niemałą rolę odgrywa tu oczywiście seks, ale wbrew pozorom na poczucie szczęścia ma wpływ nie jego jakość, a ilość.
 
Szczegółowa analiza danych zebranych od 15 tys. Amerykanów zbadanych w ramach Generalnego Sondażu Społecznego w latach 1993-2006 wykazała, że osoby, które deklarują, że uprawiają seks co najmniej trzy razy w miesiącu, odczuwają o 33 proc. wyższy poziom szczęścia, niż te, które deklarują wstrzemięźliwość seksualną od 12 miesięcy. Co więcej, poziom szczęścia ankietowanych rośnie wraz z częstotliwością aktywności seksualnej.

 Respondenci deklarujący aktywność seksualną raz w tygodniu odczuwają o 44 proc. wyższy poziom szczęścia niż ci, które rzadziej podejmują taką aktywność. Szczęście osób deklarujących uprawianie seksu dwa razy w tygodniu rośnie aż o 55 proc.! Co ciekawe, nie ma to nic wspólnego z jakością życia seksualnego badanych.



Wadsworth podejrzewał dodatkowo, że porównanie własnego życia erotycznego z cudzym również będzie wpływało na dobrostan. Okazało się, że wiedza o zachowaniach seksualnych rówieśników, którzy przykładowo uprawiają seks raz w tygodniu, podczas gdy respondent deklaruje taką aktywność raz na dwa tygodnie, powoduje, że jego poczucie szczęścia spada o 14 proc.
Zdaniem Wadswortha to efekt naszych naturalnych tendencji do porównywania się z innymi.
Paradoksalnie skutkuje to tym, że w seksie nie liczy się jakość, ale ilość. „Częsty seks z pewnością czyni nas szczęśliwymi, a poczucie, że jest częstszy niż u innych. uszczęśliwia nas jeszcze bardziej” – podsumowuje badacz.







Autor: N. Trafankowska-badania.net

Więcej informacji:
Tim Wadsworth. Sex and the Pursuit of Happiness: How Other People’s Sex Lives are Related to our Sense of Well-Being. Social Indicators Research, 2013; DOI:10.1007/s11205-013-0267-1
Artykuł ukazał się również drukiem na łamach majowego numeru magazynu Focus Coaching w dziale Psychopedia.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz